Představte si, že v rámci předmětu Antropologie, kultura a estetika se máte vydat na jednu z výstav a napsat o ní esej. Ta by měla vypadat tak, že si tam vyberete nějaký obraz, který vás navede na nějaké myšlenky a následně napsat úvahu. Tak jsem byla na výstavě Richarda Deacona a tam byl obraz, kde byly britské noviny, které mi zase začaly připomínat Denní věštec… No a tím jsem se ve své eseji dostala k uvažování nad mediální krajinou ve světě HP.
Co jsem to tam teda nakonec sesmolila?
…blablabla…(Dostávám se od výstavy k Harrymu)…blablabla… Je docela pochopitelné, že mi noviny na obraze připomínají svým stylem Denního věštce z filmů. Tvůrci filmu se nepochybně inspirovali skutečnými britskými novinami.
Nejspíš by tak ale vypadali i tiskoviny v kouzelnickém světě, kdyby byl skutečný. Jedná se přeci jen o tisk Velké Británie, ačkoliv z obou světů. Otázkou je, kdo s tím přišel dřív? Kouzelníci nebo mudlové? Na druhou stranu si jsou noviny po celém světě podobné, rozřazené do několika sloupců a články vedle sebe poskládané v jednotném stylu. Netuším, kdo s tím v realitě přišel, ani důvod tohoto grafického zpracování, ale nejspíš má svůj důvod. Proto pronikl i do kouzelnického světa.
Jestli ale převzali kouzelničtí novináři vzhled novin od mudlů, jak ještě s mudlovským světem spolupracují? Bohužel se toho moc o mediální krajině kouzelnického světa v knížkách a ani filmech moc nedozvídáme. Vlastně se v průběhu příběhu setkáme jenom se dvěma novináři, Ritou Holoubkovou a Xenophiliem Láskorádem. Bohužel se ani jeden z nich nedá považovat za zcela seriózního novináře. Rita Holoubková má především sklony k bulváru a neobjektivitě, zatímco Xenophilius Láskorád si vybírá podivná témata. Toho správného seriózního novináře si asi budu muset představit.
Teď trochu mimo mé úvahy, tohle je něco s čím se často setkávám. Nějak se mnou nikdo nesouhlasí, že je Rita Holobkouvá špatná novinářka. Nebo jsem aspoň nenarazila na někoho, kdo by se mnou tento názor sdílel. Když budu parafrázovat jeden z názorů ohledně Rity, tak sice její morálka je špatná, ale jako novinářka je dobrá. Ale novinář má být objektivní a ověřovat svoje zdroje, což Rita prostě nedělá. A více o tom bude možná někdy na přednášce na FF či Pragáči, pokud se někdy seberu a fakt se rozhodnu do toho jít. Teď zpátky k tomu správnému kouzelnickému serióznímu novináři.
Podle toho, co jsem se naučila na této škole (pokud to někomu nedošlo, tak se jedná o mediální školu, konkrétně publicistickou), si novinář musí udržovat mediální přehled. To musí být pro kouzelnického novináře hodně složitě, protože má mnohem více okruhů, které musí sledovat. Nejde jen o kouzelnickou Velkou Británii, ale i o mudlovský svět. Stejně tak si musí udržovat přehled i tom, co se děje v zahraničí v kouzelnické a mudlovské komunitě.
I když si nejsem moc jistá, jak moc se témata z mudlovského světa dostanou do kouzelnických novin. Již víme ze sedmého dílu, že pokud se zvolí nový mudlovský premiér, tak ho navštíví kouzelnický ministr a informuje ho o existenci kouzelnického světa. Dostane se ale zmínka o zvolení nového premiéra i do kouzelnických novinách? Jedná se přeci o velkou věc, protože rozhodnutí mudlovské vlády mohou mít i nepřímé důsledky pro kouzelnickou komunitu. Příkladem je současný Brexit. Jedná se o rozhodnutí mudlovské vlády, které má především dopad pro Odbor pro mezinárodní kouzelnickou spolupráci na ministerstvu kouzel a nepochybně i pro zahraničně cestující kouzelníky. Zasloužil by si proto mudlovský Brexit zmínku v Denním věštci nebo by to kouzelníky nezajímalo? Správný kouzelnický novinář by se tomu pravděpodobně měl věnovat a napsat o tom alespoň krátkou zprávu.
To je prosíme vše ode mě k mediální krajině v kouzelnickém světě, i když mi bude vrtat hlavou dál. (Za tuto esej jsem mimochodem dostala devět bodů z deseti možných.)